Wednesday, December 22, 2010

mati itu pasti...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Assalamualaikum...

apa khabar iman kita?(sepertimana kwn ak, tokie nk ktorg amalkan ketika bertanya khabar..) harapnya soalan ni boleh kita tanyakan pada diri kita mungkin pada setiap kali bangun tidur atau lebih cantik sebelum tidur atau boleh dikatakan 'mati sementara' sbg muhasabah diri...

mase br mule nk tulis entry ni, ak teringat kata2 Dr Fadzilah Kamsah dlm rancangan Liga Ilmu kat astro oasis ari tu..(x igt plak tajuk die...) Beliau ckp, "Kalaulah setiap daripada kita(muslim) mengingati mati, pasti kita semua boleh jadi hebat.."(lebih kurang mcm nilah maksudnya..) sebab ape, bile je kite ingat mati, kita takut nk buat kejahatan, nk buat dosa...sebab takut, kalau2 tgh buat dosa tu, kita x sempat nk bertaubat...malah, mesti kita akan berlumba2 nk buat kebaikan...yelah, nk cukupkan bekalan...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


tp, sekarang susahkan nk ajak org ingat mati...kebanyakan drpd kita sudah punya penyakit wahan...ape tu? penyakit sukakan dunia, takutkan akan mati...x terkecuali aku... aduh, cepat kita ubati penyakit ini! jgn biarkan ia semakin parah...teringat ade sekejap dulu, org terlalulah takutkan mati sampaikan pihak kerajaan terpaksa halang penyiaran lagu nasyid "Bila Izrail datang memanggil, jasad terkujur di pembaringan.." (maaf, x ingat tajuk lagu..)di corong2 radio...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


pada pendapat aku, kalau kita faham apa tujuan kita hidup di dunia ni, pasti kita takkan ade penyakit wahan tu...sebabnya kita akan cuba sedaya upaya untuk buat yg terbaik sebagai bekalan hidup di akhirat yg kekal selama2nya...sem lps, mase usrah ngan mak cik hashimah, ak teringat akn perbincangan ktorg dulu...

* Persoalannya..kenapa, nabi2 / rasul2 ctnya, nabi Nuh, nabi Ayub, nabi Ibrahim, nabi Ismail..yg terdahulu boleh begitu sabar dan tabah dalam mengajak manusia menyembah Allah yg Esa untuk beratus2 tahun, malah ditimpa dgn pelbagai ujian yg berat2?

ketika tu, anak mak cik Hashimah yg belajar di Mesir,(balik bercuti) berkongsi apa yg dia dapat dlm usrahnya, die kate, para anbiya' tak pernah merasa letih atau payah dalam kerja dakwah kerana mereka tahu dan yakin yg mereka tinggak di dunia sementara sahaja,hanya sbg ujian.. kenapa pulak sementara? ok, kalau kita lukis satu garis lurus, kita bahagikan kpd lima bhgn, pertama, labelkan alam ruh... kedua alam rahim... ketiga, alam dunia.. keempat, alam barzakh...dan yg kelima, alam akhirat...






dua alam yg awal kita dh lepas, yg ketiga, kita tgh laluinya..tapi berapa lama?50 thn, 70, 100, atau mungkin 20 thn 6 bln? kita x tahu...kemudian, alam barzakh...sehingga dtgnya hari dibangkitkan di padang mahsyar, dan yg terakhir, alam akhirat...utk brape lame? infiniti...xde penghujungnya... jd, kesimpulannya, para anbiya' yg x jemu2 mengajak manusia menyembah Allah, mereka tidak pernah berasa letih krn walau beratus thn mereka melakukannya, ia hanyalah ntah berapa peratus je dlm garis lurus tadi...krn matlamat mereka adalah akhirat yg kita akan hidup di sana tiada penghujungnya, dunia cuma menjadi medan ujian utk tempat kita di sana nanti..
ratusan tahun pun pd mereka cuma sementara, apatah lgi kita, yg rata2nya hayat x pun sampai seabad lamanya..

semasa menulis entri ni, hati aku sebenarnya berasa hiba dan sebak di atas pemergian pak cik ak (abg kpd mak) menghadap Ilahi pd 18/12/2010 yg lalu...x sampai seminggu pun pemergian dia...nama Allahyarham ialah Hj Daud bin Haji sofian...
Br berumur 54 tahun, meninggal kerana sakit...hmm..susahnya ak nak habiskan entri ni..
yg terasa pilu sgt sbb Allahyarham tinggal dekat ngan rmh kitorg, satu taman, jd mmg rapat sgt..br bersara bln 6 yg lalu sebab sakit, lgpun isteri dia pun dah bersara...ak panggil dia Achik, isterinya wan chik..seminggu sblm pemergian Allahyarham, anak lelaki sulung die kahwin, even mase die meninggal, pelamin ngan khemah masih ade lg kat rmh...rase terngiang2 suara die bergurau senda dan wajah yg ckup gembira masa nk wat persiapan kenduri kahwin anak die...memandangkan ak cuti skrang, tu, yg ak pegi tlg wat persiapan...
plg pilu bile anak Allahyarham, Aiman, anak istimewa sindrom down, x mengerti yg die sudah 'tiada'...die kate Abah die tidur, die siap ckp2 ngan abah die dan boleh baring atas katil jenazah mase org mandikan abah die...siap bleh bye2 org lain mase nk gi kebumikan jenazah....Allah, x tau ape nk ckp mase tu...Allah saje yg tau, sedihnya ak rase...

pemergian Allahyarham adalah ujian buat keluarganya, harap mereka tabah dan sabar dalam menghadapinya..benarlah setiap yg hidup pasti akan mati..bila sampai waktunya, ia tidak akan lambat atau cepat sedetik pun...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Moga diampunkan segala dosa Achik dan moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama2 org yg soleh...Amin...

Al-Fatihah...



Kenangan bersama Achik (dalam bulatan) ketika raya 6 or 7 thn yg lalu...

kepada kita yg masih hidup sentiasalah menyiapkan bekal utk hidup di akhirat yg kekal selama2nya...Apa khabar iman kita?

"Hidup hanya untuk Dia..."

Wednesday, December 8, 2010

C.I.N.T.A,? Apakah?



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua!!!

Wah, kalo tajuk cinta je, semua semangat, terutamanya tuan punya teratak ni lah...haha...
Ak, sebenarnye, just wonder ape sebenarnye makna 'cinta' yg golongan remaja kita faham hari ini?
Atau lebih senang, ape yg diorang harapkan dari 'cinta' sebenarnye? atau kalo ckp je, psl cinta, ape yg kita bygkan? Hmmm....



* ade yg kate, cinta ni kene cam fairy tale, diorg wish ade prince charming idaman hati yg akn selamatkan diorg... (ni,byk sgt tgk cerita dongenglah ni...huhu)

* ade yg kate, ak x bleh hidup without 'buayafriend' or 'gelifriend'...ni yg jenis, lepas break je, die akan cari teman baru...x bleh hidup keseorangan katanya..

*ade gak yg kate sy sanggup meredah lautan api demi mendapatkan cinta awak...'you jump, I jump....katenye lagi...(sedangkan dalam hati, awek kate, you jump, I'll say bye2,,)...tp, sanggup ke nk redah lautan api neraka nanti...ha?

*ade yg kate plak kalo betul cinta, 'si dia' perlu serahkan segala2nya, termasuklah 'mahkota diri' bukti cinta katanya...(bayi yg x berdosa, dibuang merata-rata tu, bukti cintalah ye?)

*ade plak cinta yg x kisah siapa gerangan si dia, yg penting agamanya...dan dia serahkan segala2nya pd Allah...'bercinta' setelah semuanya halal...mcm dalam 'pemilik cintaku setelah Allah dan rasul', karya Fatimah Syarha...(ha, yg ni hamba suka..huhu)

*atau pun cinta sejati Rabiatul Adawiyah yang mengabdikan dirinya kepada Sang Pencipta?

ha...kalo tanye ttg definisi cinta, macam2 kita boleh dgr...tp apa sebenarnya maksud CINTA itu? Padaku, ianya terlalu subjektif...ya, cinta itu fitrah dan membahagiakan bagi setiap insan...
Oleh sebab ianya fitrah, Islam x pernah menghalang kita drpd bercinta malah menggalakkannya...Tetapi cinta yg bagaimana?

Tentulah cinta yg tidak menyalahi syara', terjaga dgn batasan2 agama...malah jgn sempitkan pemikiran kita bhw bila disebut ttg cinta je, kita akan pikir cinta kpd pasangan...

Luaskan konsep cinta itu...cintakan Allah, Rasulullah, keluarga , saudara, sahabat, cintakan akhirat,kebaikan, keamanan, dan byk lagi...org kate, kalau kita cintakan seseorang, pasti kita sanggup buat apa sahaja utk dia...nah, kalau kita aplikasikan cinta ini dari segala aspek kehidupan kita, pasti kita akan bahagia...

Yelah, kalau kita cintakan Allah, pasti kita takkan buat apa yg DIA larang dan lakukan apa yg DIA suruh...sebab dia kekasih kita...
Pada aku, jika kita utamakan cinta kpd Allah, pasti cinta2 yg lain akan mengikuti, kerna Allah lah pemilik segala cinta...

huhu..ok2..dah melarat2 plak....sebenarnye, ak cuma nk kongsikan puisi yg ak minat giler dalam 'Ketika Cinta Bertasbih'...rupa2nya, puisi yg dr mbak husna dan mbak anna ni datangnya dr a persian poet, Rumi...



ak just bleh share puisi org je....coz ak mmg fail bab2 nk b'sajak ke, puisi ke semua ni...x mcm mak ngan adik ak...ingat lagi mase ak nk msk pertandingan mencipta sajak tuk alam sekitar kat skolah rendah dulu, bile dah siap, ak tunjukkan mak, pastu byk giler yg mak ak betulkan...
yelah, anak die wat sajak cam nk wat cerita...haha..ntah pape je ak ni...tp ak suke tau dgr puisi, sajak, pantun dan yg seangkatan dgnnye lah...=)

ha, nilah puisinya tu...(asyik terngiang2 je kat telinga nih...hahaha...)

cinta adalah kekuatan...
Yang mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta....

sekalipun cinta telah kuuraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri..

meskipun lidah telah mampu menguraikan,
namun, tanpa lidah,
cinta ternyata lebih terang...
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping, begitu sampai kepada cinta,
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur,
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan...


ni videonya...tapi kalau 'pemanis telinga saya tu, menganggu, blehla cari kat youtube ye...huhu...


"Hidup hanya untuk Dia"... video

Tuesday, December 7, 2010

Hijrah

Assalamualaikum...

Huhu...senyum sekejap...=)
ha, ok...Alhamdulillah...tahun ni, dapat sekali lagi sambut Ma'al Hijrah kat rumah...
Tadi, sebelum solat maghrib tadi, ak berkesempatan tuk baca doa akhir tahun secara berjemaah di surau....dan kemudian selepas solat, diteruskan dgn wirid dan bacaan doa awal tahun...

pejam celik2, kita dah masuk tahun baru...sebak betul bila dengar imam bacakan doa tadi...bkn ape, org yg terlalu byk dosa mcm ak ni, sebenarnye rasa malu pd Allah dan diri ak sendiri...hari berganti hari, masa berlalu dgn pantas, tahun berganti tahun, tapi kita? masih di takuk lama, masih berbuat dosa, masih tak berubah...

Ya, ak berkata ttg diri aku....Astaghfirullah...Ampunkan ak ya Allah....banyak masa dan peluang Kau berikan kpd ak utk memohon keampunan dan melakukan kebaikan tetapi ak dah sia2kannya....ak x gunakan peluang yg Kau berikan dgn sebaik2nya...setiap detik Kau melihat apa sahaja yg ak lakukan, setiap detik itu jugalah ak bernafas dgn udaraMu....tapi ak? Berapa detik sajalah ak mengingatMu? Ampunkan ak ya Allah, dri ini seringkali alpa untuk mengingatiMu, mensyukuri kurniaanMu....sombongnya dan betapa tak tahu malunya hambaMu ini ya Allah...

Jikalau dilihat kembali catatan ttg apa yg ak lakukan pd tahun ini, sudah tentu ak sendiri pun malu utk menatapnya...inikan pula catatan sepanjang 20 tahun hidupku...berapa banyak sangatlah masaku diperuntukkan untukMu? agamaMu?

Kalau aku, jika seseorang itu, dah ak berikan makan, minum, belanja dan segala2nya, tetapi boleh dibilang berapa kali dia ucapkan terima kasih dan bila buat salah x pernah minta maaf, tentu ak marah dan tarik segala keistimewaan yg ak berikan tadi daripda dia...

tapi Kau tidak ya Allah...Kau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang...pintu keampunan sentiasa terbuka untuk hamba2Mu...tinggal mereka sahaja yg mahu atau tidak untuk memohon keampunan....atau adakah kulit mereka sudah kebal dgn api neraka? api di dunia pun mereka tidak dapat menanggungnya, inikan pula api neraka yg 70 kali ganda lebih panas daripada api di dunia?

terima kasih ya Allah, kerna sifatMu yg Maha Pengasih, kau temukan ak sekali lagi dgn tahun baru...maka, dgn itu ya Allah, Kau bantulah hambaMu ini, untuk berhijrah menjadi yang lebih baik..Bantu hambaMu ini agar dia kuat utk merealisasikan azamnya pd tahun ini, meninggalkan dosa2nya...dan memenuhi setiap detik hidupnya dgn mengingatiMu dan mensyukuri nikmatMu...Jauhkan ak dari syaitan yg direjam... ya Allah...yg sentiasa berusaha utk melemahkan dan menyesatkan ak...Ya Rahman, ya Rahim...

Oleh itu sahabat sekalian, marilah kita sama2 berhijrah ke arah yg lebih baik...bersamalah kita memperingati perjuangan dan pengorbanan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat berhijrah demi mempertahankan aqidah dan menyebarkan agama Islam ke seluruh pelusuk dunia, kini tugas kita untuk mempertahankan apa yg telah mereka perjuangan...

dan, utk mengembalikan kegemilangan Islam, ia bermula dgn diri kita...jgn lengah2kan dan sia2kan masa dan peluang yg diberikan...selagi nyawa di kandung badan..
ya Allah, berikanlah kami kesudahan yg baik...Amin....

Salam Ma'al Hijrah...=)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Hidup hanya untuk Dia"...

Tuesday, November 23, 2010

Gulai Tempoyak!!!

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum semua...Kaifa halukum? harap2 semuanya sihat, walaupun my beloved blog sendiri x brape 'sihat' coz asyik 'bermain' ngan habuk punye lame...huhu....
tp, takpe, jgn risau, td kite dah wat operasi besar2 besaran punyer....nmpak x blog sy yg dh berwajah br ni? haha....walaupun, x cantik sgt, tp oklah...at least ade semangat ckit nk menulis...lebih2 lg tgk panda2 yg comel kat atas tu...mcm tuan blog ni gak.....hahaha...(mulelah tu... perasan je lebih die ni...)

kononye, salah satu azam cuti ni nk update blog ni selalu, tp nk wat camne....xpe2, I'll try my best...huhu....lgpun, kurang semangat ckit, coz sy dh xde reader seramai dl...(hek eleh, dl pun bknnye rmai pown....)...hahaha...coz x rmai tahu akan kewujudan blog ak nih....ish...sedih plak rase...:(

anyway, org menulis mmglah salah satu tujuannya adalah utk org bace tulisannya, tp, yg penting kene ade ketulusan dan keikhlasan dlm penulisan tu...tu yg lebih penting...(means, write about something that comes from the bottom of ur heart)...jgn hipokrit ketika menulis.... org nk bace ke tak, tu no 2...huhu...pd pendapat aklah...(jgn herankan penggunaan ganti nama yg sekejap sy, sekejap ak tu ye...haha)...x professionallah katakan...

ok, enough...comes to our main topic...actually, tuk mengembalikan semangat 'blogging' ak, hari ni, ak nk post resipi istimewa org perak...apa lagi, kalau bkn gulai tempoyak!!!
gulai tempoyak ni, bknlah ade kat perak je, kat tmpat len pun ade, even sarawak pun ade gulai tempoyak die....cumanya, care memasak@resipi die je yg maybe berlainan...jd, rasenye pun ade lain2 ckit...huhu...
dan, ade org kate gak, kalau org tu, x mkn tempoyak or x reti msk gulai tempoyak, die bkn anak jati perak, betul ke? tp, kalau dh tekak tu bleh nk terima, x bleh jgk nk paksa, ye tak?

tp, ak ngan family, mmg pantang nmpak tempoyak, sume ktorang 'balun'...peminat setialah katakan, or maybe kite bleh ckp, peminat fanatik?
ok2...mari sy beritahu resipi gulai tempoyak perak....ni sesuai tuk hidangan 6-8 org...

Bahan2nya:


1) Tempoyak- (2 senduk atau kurang, mengikut 'kegilaan' anda terhadap tempoyak dan kuantiti tempoyak yang anda ada).

2) Cabai masak -2 biji (ditumbuk dgn sedikit garam kasar)

3) air

4)Serai- 2 batang (dititik)

5) asam keping -2 keping (hanya utk tempoyak baru, tempoyak lame x perlu, coz nanti jd lg masam)

6) cabai tonggeng/cabai siam-5-6 biji (yg ditumbuk sedikit, bg pecah sedikit)

7) ikan- dlm 4-5 ekor yg dipotong (x kisah ikan ape2 pun)

8) timun/ taugeh kasar

9) garam dan serbuk kunyit secukup rasa

Cara2nya:

1) Mula2, masukkan tempoyak ke dalam periuk



2) Selepas itu, masukkan pula cabai masak yang telah ditumbuk



*mase ni, xde cabai masak merah, so, msk ajelah cabai hijau...so, tuk nk memerahkan gulai, ak mskkanlah cabai kering yg telah di blend sikit...cam kat bwh ni...



3) Kemudian, gaulkan kesemua bahan2 td...



4) Setelah itu, masukkan air...ikutlah, kalau nk pekat, masukkan sikit je, kalau yg suka kuah byk, mskkanlah byk....



5) Ape lagi, sekarang, bolehlah naikkan periuk ke atas dapur dgn api yg sederhana besar.... dan masukkan serai yg telah dititik td...



6) Sementara itu, gaulkan ikan dgn garam dan kunyit



7) Setelah mendidih, masukkan ikan yg telah digaul dgn garam dan kunyit td...



8) Kemudian masukkan asam keping dan cabai tonggeng....dan kalau ade timun/ taugeh kasar, bolehlah dimasukkan sekali....





mase ni, timun ngan taugeh kasar xde, so, kosong jelah gulai ni...huhu..lg satu, mase ni gune tempoyak baru, tu yg mskkan asam keping...

9) yang terakhir masukkan sedikit lagi garam secukup rasa...(dan boleh tambah sedikit gula jika rase masam, bg tempoyak lama)




TADAAA!!!! Dah siap pun gulai tempoyak kita!! sedia utk dimakan!!



Alhamdulillah...Harapnye, post kali ni dapat membantu mereka yg tercari2 resipi baru...especially yg bkn org Perak...huhu...

Selamat Mencuba!!!



"Hidup hanya untuk Dia"...

Saturday, September 25, 2010

Cinta itu anugerah....

Assalamualaikum,
Ya, mari kita sambung utk ber'blogging' dengan tajuk 'cinta' yang pasti sesiapa sahaja yg bergelar manusia akan menyukainya ....terutamanya golongan remaja seperti saya dan anda yg br belajar mengenali apa itu kehidupan...



Ya, cinta itu adalah anugerah...ia adalah fitrah yg dikurniakan oleh Allah kepada hamba2-Nya...cinta itu suci...

TAPI, masih sucikah cinta itu JIKA,
ia membawa dosa antara pasangan yg bkn muhrim? (berdua-duaan, berpegangan tgn, perzinaan)



ia membawa kepada pembuangan bayi yg x berdosa?



ia menjadikan kita anak derhaka?



tepuk dada tanya iman kita yg senipis kulit bawang itu....

Habis tu, x bleh bercintalah? (tanya seorang remaja yg dlm dirinya membuak-buak rase ingin mencintai dan dicintai)

bleh bercinta, tp letaklah cinta itu di tempatnya... jgn zalim pd cinta suci kurniaan Illahi itu...
sy juga ade perasaan seperti itu....it's a normal feeling for a normal human...
tapi perasaan itu perlu dikawal dgn iman yg senipis kulit bawang itu ....
jika benar sudah menyukai seseorang dan mampu, ikatlah cinta suci itu dgn ikatan perkahwinan yg telah disusun cantik oleh agama kita...kata kita sayang dgn kekasih hati kita?
tetapi kenapa sayang itu ditafsir dg n usung si dia ke sini-sana dan bawa dia ke lembah maksiat?

jika benar sayang, kita sepatutnya sama membawa si dia ke arah yg lebih baik dabawa dia mengenal Allah yg Esa...kita x nk bahagia di dunia tetapi sengsara di akhirat sana kan?

bagaimana kalau kita x mampu nk dirikan baitul muslim? (tanya remaja itu lg...)

bermujahadahlah dan sentiasa berdoa kpd Allah kerana Allah sahajalah sebaik2 tmpat pergantungan....
jgn sesekali terjebak dgn 'couple' dan cinta nafsu yg x menjanjikan apa-apa...
kerana kata mak cik Hashimah dalam usrah sy smlm, cinta itu merupakan cara yg plg senang utk syaitan men'cucuk' kejahatan dlm diri manusia....maka bentenglah perasaan cinta itu dgn iman dan taqwa...Nabi Adam sblm bertemu cinta Hawa amat susah utk dibawa ke pokok buah khuldi...tapi syaitan hasut menggunakan Hawa....bkn salah Hawa, tp ia menunjukkan begitu senang syaitan 'msk' melalui cinta....

oleh itu, marilah kita sama2 men'Islah' (memperbaiki ) diri...walaupun kita bkn org yg baik, cuba kita jd kepada mereka yg sukakan kebaikan....mari kita cari dan jaga cinta suci itu yg akan membawa kita kpd cinta Illahi...

bersyukurlah juga dgn iman kurniaan Illahi yg diberikan hanya 1/5 manusia di muka bumi kerna ia satu anugerah yg x ternilai harganya...jgn biarkan ia ternoda dek krn cinta nafsu yg hanya akan merosakkanya....



"Hidup hanya untuk Dia"...

Tuesday, September 7, 2010

Dia dah nak pergi....

Assalamualaikum...

ye, tibe2 hari ni terase nk update blog..habuk kat blog ni dh tebal brape inci dah....huhu...
tapi kan, sape dia yg dah nk pegi tu? sape lagi kalau bkn Ramadhan Al-Mubarak...
Ye, ramai yg gembira krn syawal akan menjelang tiba...tp, Ramadhan, bln yg mulia dh nk ucapkan selamat tinggal pd kita....dia kata dia akan dtg lg thn depan...so, ape nk risau? tiap2 thn die akan dtg....
yup, Ramadhan sentiasa akan ade, tapi kita? mane tau ntah2 ini Ramadhan terakhir buat kita?
hmm...bile pikir mcm ni, rase rugi n menyesal plak bile x perform btul2 tuk Ramadhan kali ni...

yelah, kebetulan Ramadhan kali ni jatuh tgh2 sem....so, byk giler assignment n test tgh2 Ramadhan nih...so, rekod taun ni, x brape bgs cam Ramadhan2 yg lps...sedihnyer..=( menyesal camne pun, mase yg dah lps x bleh ulang blk kan...btullah mcm salah satu teka-teki yg Imam Ghazali bg pd anak2 muridnya....'apakah benda yg plg jauh dgn kita?' jwpnnya, adalah msa yg telah berlalu...yg lps biarkan lps....yg penting, mase yg tinggal beberapa hari ni digunakan dgn sebaik2nya....btul x? thinks positive! Let's grab as much as you can, when there is still some time left behind....moga2 segala ibadah yg kita lakukan diterima oleh Allah n dpt membawa kita ke jln tg diredhoi-Nya...Ameen....

Oleh itu, Ramadhan Kareem n salam aidilfitri.....maaf zahir n batin...=)


Dapatkan Mesej Bergambar Di Sini



"Hidup hanya untuk Dia"...

Friday, July 16, 2010

2 minggu pertama....

Assalamualaikum....
fuh, lame gile kut dah x posting benda2 br bkn ape, ade mcm2 hal, faktor dan sebab (same jelah...) yg selalu membantutkan ak utk terus berkarya di blog ini...

x sangka tul...blog ak yg x brape lawa ni pun ade org minat...haha...ade sorang hamba Allah ni, asyik suruh ak update blog je...oklah, kesian kat hamba Allah tu...nah bace puas2...hahaha...

ok, disebabkan ak xde wat preparation pape n ditambah dgn kemalasan yg melanda, ak cume nak cite sedikit sebanyak pasal ape yg berlaku sepjg 2 minggu pertama ak memulakan sem 2 degree ak ni...huhu...sape nk bace, silakan...sape x nk, time kasih...anda ade freedom of movement....

ok, 2 minggu pertama agak best kerana sem ni adalah first time ak tinggal di rmh sewa dan membawa 'deeja the scooter" ke fakulti... first, pasal pelajaran....ok, wat mase ni tgh nk sesuaikan diri n cube mencairkan otak yg dh 2 bln beku kat rmh....smpaikan dalam lecture, ak terasa cam lecturer ckp laju sgt smpai ak ter'miss' some words mase taking notes...or otak ak yg jd lebih lembap?? haha...itu yg kita x tau.....

2nd, lecturer...br 2 sem smbg degree kat shah alam ni, cam2 karenah lecturer kite bleh jumpe...yelah diorg pun manusia biasa gak...tp ak rase, sesensitif mane pun diorg, atau yg jenis suka halau students kluar klas, actually, diorg ok je...cume kita sbg students yg kena pandai adapt n ikut rentak mereka....ak sentiasa pegang kata2 mak ak bhw sentiasa hormatkan sesiapa shj yg mengajar kita even yg mengajar btu, kawan kita sendiri, br berkat ilmu yg dipelajari...ni, kire ok ape...cube kite bandingkan cara para ulamak dulu mengaji bertalaqqi...lg susah dari kita...oleh itusentiasalah bersyukur walaupun mungkin kita dpt lecturer yg kurang digemari...Allah knows the best and He has arranged the best things for us...

3rd, ak nk cite lak pasal food...(mengada2 nk ckp org putih gak...haha)...bile dah duk luar ni, br terasa yg makanan kt dc@dataran cendekia tu lebih murah sebenarnye...hmm...xpelah selagi bleh masak, kita masak, kalo x, mkn je ape yg ade...selagi x dpt ape2 scholarship n ptptn nih, mmg kene berjimat...bkn sikit, tp byk kene jimat...

4th, pasal business, disebabkan nk gune byk duit tuk sewa rmh, minyak motor, makanan, buku2 (hundreds need to spend for them!!) n lain2 terpaksalah generate some side income...so, ak try wat business t-shirt...alhamdulillah, so far, so good...nk order utk yg kali kedua punye plak...so, sape2 yg berminat leh cntct ak trus, or kalau nk tgk bj2 bleh ke fb ak, n rmh sewa ak ni...even yg luar shah alam pun bleh, nanti ak poskan...cume kene byr wang postage sikit...huhu...harap2nye business ni, dapatlah tampung duit sewa rmh pun jdlah...ameen...

5th n yg terakhir, nk ckp psl jln kat shah alam ni...alhamdulillah, setelah 2 minggu bertarung nyawa bwk scooter tu, selamat lag ak...walaupun mcm2 benda jd...hampir nk jatuh motor pun ade...seb bek pandai cover, pastu terus blah dari situ ngan perasaan yg teramatlah malu!!!!tp, serius ckp, jln2 raye kat shah alam ni, mmg bahaya....lubang merate2...bukit2 tu, toksah ckplah...lubang2 jln tu, rasenye, kalo tayar motor msk mmg telus n bleh jd accident...rasenye mbsa needs to do something to overcome it....tibe2 teringat tajuk debate ak kat skolah dulu,"public awareness is the solution to road accidents" as negative side mmg x setujulah...even kalau public aware, tapi jln mcm @#$%%....possibility of road accidents to occur still very high...so, pikir2kanlah...huhu...

ok, need to go somewhere...ade mase nanti, kita update lg dgn something yg lebih benefit pd sume...ADIOS!!!!

"Hidup hanya untuk Dia"...

Thursday, June 3, 2010

continue to be a blogger...

Assalamualaikum....

Huhu....setelah sekian lama x ber'blogging', akhirnya ak kembali....setelah malas nk fikir camne nk buat dgn blog ak yg dulu, akhirnya ak membuat keputusan tuk membuat blog br...Harapnye, ak akan terus berblogging, berkongsi rasa, pandangan dan luahan...

Oleh itu, Selamat Datang ke blog hamba yg hina ini...
"Luahan Seorang Hamba"......