Wednesday, December 22, 2010

mati itu pasti...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Assalamualaikum...

apa khabar iman kita?(sepertimana kwn ak, tokie nk ktorg amalkan ketika bertanya khabar..) harapnya soalan ni boleh kita tanyakan pada diri kita mungkin pada setiap kali bangun tidur atau lebih cantik sebelum tidur atau boleh dikatakan 'mati sementara' sbg muhasabah diri...

mase br mule nk tulis entry ni, ak teringat kata2 Dr Fadzilah Kamsah dlm rancangan Liga Ilmu kat astro oasis ari tu..(x igt plak tajuk die...) Beliau ckp, "Kalaulah setiap daripada kita(muslim) mengingati mati, pasti kita semua boleh jadi hebat.."(lebih kurang mcm nilah maksudnya..) sebab ape, bile je kite ingat mati, kita takut nk buat kejahatan, nk buat dosa...sebab takut, kalau2 tgh buat dosa tu, kita x sempat nk bertaubat...malah, mesti kita akan berlumba2 nk buat kebaikan...yelah, nk cukupkan bekalan...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


tp, sekarang susahkan nk ajak org ingat mati...kebanyakan drpd kita sudah punya penyakit wahan...ape tu? penyakit sukakan dunia, takutkan akan mati...x terkecuali aku... aduh, cepat kita ubati penyakit ini! jgn biarkan ia semakin parah...teringat ade sekejap dulu, org terlalulah takutkan mati sampaikan pihak kerajaan terpaksa halang penyiaran lagu nasyid "Bila Izrail datang memanggil, jasad terkujur di pembaringan.." (maaf, x ingat tajuk lagu..)di corong2 radio...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


pada pendapat aku, kalau kita faham apa tujuan kita hidup di dunia ni, pasti kita takkan ade penyakit wahan tu...sebabnya kita akan cuba sedaya upaya untuk buat yg terbaik sebagai bekalan hidup di akhirat yg kekal selama2nya...sem lps, mase usrah ngan mak cik hashimah, ak teringat akn perbincangan ktorg dulu...

* Persoalannya..kenapa, nabi2 / rasul2 ctnya, nabi Nuh, nabi Ayub, nabi Ibrahim, nabi Ismail..yg terdahulu boleh begitu sabar dan tabah dalam mengajak manusia menyembah Allah yg Esa untuk beratus2 tahun, malah ditimpa dgn pelbagai ujian yg berat2?

ketika tu, anak mak cik Hashimah yg belajar di Mesir,(balik bercuti) berkongsi apa yg dia dapat dlm usrahnya, die kate, para anbiya' tak pernah merasa letih atau payah dalam kerja dakwah kerana mereka tahu dan yakin yg mereka tinggak di dunia sementara sahaja,hanya sbg ujian.. kenapa pulak sementara? ok, kalau kita lukis satu garis lurus, kita bahagikan kpd lima bhgn, pertama, labelkan alam ruh... kedua alam rahim... ketiga, alam dunia.. keempat, alam barzakh...dan yg kelima, alam akhirat...






dua alam yg awal kita dh lepas, yg ketiga, kita tgh laluinya..tapi berapa lama?50 thn, 70, 100, atau mungkin 20 thn 6 bln? kita x tahu...kemudian, alam barzakh...sehingga dtgnya hari dibangkitkan di padang mahsyar, dan yg terakhir, alam akhirat...utk brape lame? infiniti...xde penghujungnya... jd, kesimpulannya, para anbiya' yg x jemu2 mengajak manusia menyembah Allah, mereka tidak pernah berasa letih krn walau beratus thn mereka melakukannya, ia hanyalah ntah berapa peratus je dlm garis lurus tadi...krn matlamat mereka adalah akhirat yg kita akan hidup di sana tiada penghujungnya, dunia cuma menjadi medan ujian utk tempat kita di sana nanti..
ratusan tahun pun pd mereka cuma sementara, apatah lgi kita, yg rata2nya hayat x pun sampai seabad lamanya..

semasa menulis entri ni, hati aku sebenarnya berasa hiba dan sebak di atas pemergian pak cik ak (abg kpd mak) menghadap Ilahi pd 18/12/2010 yg lalu...x sampai seminggu pun pemergian dia...nama Allahyarham ialah Hj Daud bin Haji sofian...
Br berumur 54 tahun, meninggal kerana sakit...hmm..susahnya ak nak habiskan entri ni..
yg terasa pilu sgt sbb Allahyarham tinggal dekat ngan rmh kitorg, satu taman, jd mmg rapat sgt..br bersara bln 6 yg lalu sebab sakit, lgpun isteri dia pun dah bersara...ak panggil dia Achik, isterinya wan chik..seminggu sblm pemergian Allahyarham, anak lelaki sulung die kahwin, even mase die meninggal, pelamin ngan khemah masih ade lg kat rmh...rase terngiang2 suara die bergurau senda dan wajah yg ckup gembira masa nk wat persiapan kenduri kahwin anak die...memandangkan ak cuti skrang, tu, yg ak pegi tlg wat persiapan...
plg pilu bile anak Allahyarham, Aiman, anak istimewa sindrom down, x mengerti yg die sudah 'tiada'...die kate Abah die tidur, die siap ckp2 ngan abah die dan boleh baring atas katil jenazah mase org mandikan abah die...siap bleh bye2 org lain mase nk gi kebumikan jenazah....Allah, x tau ape nk ckp mase tu...Allah saje yg tau, sedihnya ak rase...

pemergian Allahyarham adalah ujian buat keluarganya, harap mereka tabah dan sabar dalam menghadapinya..benarlah setiap yg hidup pasti akan mati..bila sampai waktunya, ia tidak akan lambat atau cepat sedetik pun...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Moga diampunkan segala dosa Achik dan moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama2 org yg soleh...Amin...

Al-Fatihah...



Kenangan bersama Achik (dalam bulatan) ketika raya 6 or 7 thn yg lalu...

kepada kita yg masih hidup sentiasalah menyiapkan bekal utk hidup di akhirat yg kekal selama2nya...Apa khabar iman kita?

"Hidup hanya untuk Dia..."

Wednesday, December 8, 2010

C.I.N.T.A,? Apakah?



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua!!!

Wah, kalo tajuk cinta je, semua semangat, terutamanya tuan punya teratak ni lah...haha...
Ak, sebenarnye, just wonder ape sebenarnye makna 'cinta' yg golongan remaja kita faham hari ini?
Atau lebih senang, ape yg diorang harapkan dari 'cinta' sebenarnye? atau kalo ckp je, psl cinta, ape yg kita bygkan? Hmmm....



* ade yg kate, cinta ni kene cam fairy tale, diorg wish ade prince charming idaman hati yg akn selamatkan diorg... (ni,byk sgt tgk cerita dongenglah ni...huhu)

* ade yg kate, ak x bleh hidup without 'buayafriend' or 'gelifriend'...ni yg jenis, lepas break je, die akan cari teman baru...x bleh hidup keseorangan katanya..

*ade gak yg kate sy sanggup meredah lautan api demi mendapatkan cinta awak...'you jump, I jump....katenye lagi...(sedangkan dalam hati, awek kate, you jump, I'll say bye2,,)...tp, sanggup ke nk redah lautan api neraka nanti...ha?

*ade yg kate plak kalo betul cinta, 'si dia' perlu serahkan segala2nya, termasuklah 'mahkota diri' bukti cinta katanya...(bayi yg x berdosa, dibuang merata-rata tu, bukti cintalah ye?)

*ade plak cinta yg x kisah siapa gerangan si dia, yg penting agamanya...dan dia serahkan segala2nya pd Allah...'bercinta' setelah semuanya halal...mcm dalam 'pemilik cintaku setelah Allah dan rasul', karya Fatimah Syarha...(ha, yg ni hamba suka..huhu)

*atau pun cinta sejati Rabiatul Adawiyah yang mengabdikan dirinya kepada Sang Pencipta?

ha...kalo tanye ttg definisi cinta, macam2 kita boleh dgr...tp apa sebenarnya maksud CINTA itu? Padaku, ianya terlalu subjektif...ya, cinta itu fitrah dan membahagiakan bagi setiap insan...
Oleh sebab ianya fitrah, Islam x pernah menghalang kita drpd bercinta malah menggalakkannya...Tetapi cinta yg bagaimana?

Tentulah cinta yg tidak menyalahi syara', terjaga dgn batasan2 agama...malah jgn sempitkan pemikiran kita bhw bila disebut ttg cinta je, kita akan pikir cinta kpd pasangan...

Luaskan konsep cinta itu...cintakan Allah, Rasulullah, keluarga , saudara, sahabat, cintakan akhirat,kebaikan, keamanan, dan byk lagi...org kate, kalau kita cintakan seseorang, pasti kita sanggup buat apa sahaja utk dia...nah, kalau kita aplikasikan cinta ini dari segala aspek kehidupan kita, pasti kita akan bahagia...

Yelah, kalau kita cintakan Allah, pasti kita takkan buat apa yg DIA larang dan lakukan apa yg DIA suruh...sebab dia kekasih kita...
Pada aku, jika kita utamakan cinta kpd Allah, pasti cinta2 yg lain akan mengikuti, kerna Allah lah pemilik segala cinta...

huhu..ok2..dah melarat2 plak....sebenarnye, ak cuma nk kongsikan puisi yg ak minat giler dalam 'Ketika Cinta Bertasbih'...rupa2nya, puisi yg dr mbak husna dan mbak anna ni datangnya dr a persian poet, Rumi...



ak just bleh share puisi org je....coz ak mmg fail bab2 nk b'sajak ke, puisi ke semua ni...x mcm mak ngan adik ak...ingat lagi mase ak nk msk pertandingan mencipta sajak tuk alam sekitar kat skolah rendah dulu, bile dah siap, ak tunjukkan mak, pastu byk giler yg mak ak betulkan...
yelah, anak die wat sajak cam nk wat cerita...haha..ntah pape je ak ni...tp ak suke tau dgr puisi, sajak, pantun dan yg seangkatan dgnnye lah...=)

ha, nilah puisinya tu...(asyik terngiang2 je kat telinga nih...hahaha...)

cinta adalah kekuatan...
Yang mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta....

sekalipun cinta telah kuuraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri..

meskipun lidah telah mampu menguraikan,
namun, tanpa lidah,
cinta ternyata lebih terang...
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping, begitu sampai kepada cinta,
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur,
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan...


ni videonya...tapi kalau 'pemanis telinga saya tu, menganggu, blehla cari kat youtube ye...huhu...


"Hidup hanya untuk Dia"... video

Tuesday, December 7, 2010

Hijrah

Assalamualaikum...

Huhu...senyum sekejap...=)
ha, ok...Alhamdulillah...tahun ni, dapat sekali lagi sambut Ma'al Hijrah kat rumah...
Tadi, sebelum solat maghrib tadi, ak berkesempatan tuk baca doa akhir tahun secara berjemaah di surau....dan kemudian selepas solat, diteruskan dgn wirid dan bacaan doa awal tahun...

pejam celik2, kita dah masuk tahun baru...sebak betul bila dengar imam bacakan doa tadi...bkn ape, org yg terlalu byk dosa mcm ak ni, sebenarnye rasa malu pd Allah dan diri ak sendiri...hari berganti hari, masa berlalu dgn pantas, tahun berganti tahun, tapi kita? masih di takuk lama, masih berbuat dosa, masih tak berubah...

Ya, ak berkata ttg diri aku....Astaghfirullah...Ampunkan ak ya Allah....banyak masa dan peluang Kau berikan kpd ak utk memohon keampunan dan melakukan kebaikan tetapi ak dah sia2kannya....ak x gunakan peluang yg Kau berikan dgn sebaik2nya...setiap detik Kau melihat apa sahaja yg ak lakukan, setiap detik itu jugalah ak bernafas dgn udaraMu....tapi ak? Berapa detik sajalah ak mengingatMu? Ampunkan ak ya Allah, dri ini seringkali alpa untuk mengingatiMu, mensyukuri kurniaanMu....sombongnya dan betapa tak tahu malunya hambaMu ini ya Allah...

Jikalau dilihat kembali catatan ttg apa yg ak lakukan pd tahun ini, sudah tentu ak sendiri pun malu utk menatapnya...inikan pula catatan sepanjang 20 tahun hidupku...berapa banyak sangatlah masaku diperuntukkan untukMu? agamaMu?

Kalau aku, jika seseorang itu, dah ak berikan makan, minum, belanja dan segala2nya, tetapi boleh dibilang berapa kali dia ucapkan terima kasih dan bila buat salah x pernah minta maaf, tentu ak marah dan tarik segala keistimewaan yg ak berikan tadi daripda dia...

tapi Kau tidak ya Allah...Kau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang...pintu keampunan sentiasa terbuka untuk hamba2Mu...tinggal mereka sahaja yg mahu atau tidak untuk memohon keampunan....atau adakah kulit mereka sudah kebal dgn api neraka? api di dunia pun mereka tidak dapat menanggungnya, inikan pula api neraka yg 70 kali ganda lebih panas daripada api di dunia?

terima kasih ya Allah, kerna sifatMu yg Maha Pengasih, kau temukan ak sekali lagi dgn tahun baru...maka, dgn itu ya Allah, Kau bantulah hambaMu ini, untuk berhijrah menjadi yang lebih baik..Bantu hambaMu ini agar dia kuat utk merealisasikan azamnya pd tahun ini, meninggalkan dosa2nya...dan memenuhi setiap detik hidupnya dgn mengingatiMu dan mensyukuri nikmatMu...Jauhkan ak dari syaitan yg direjam... ya Allah...yg sentiasa berusaha utk melemahkan dan menyesatkan ak...Ya Rahman, ya Rahim...

Oleh itu sahabat sekalian, marilah kita sama2 berhijrah ke arah yg lebih baik...bersamalah kita memperingati perjuangan dan pengorbanan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat berhijrah demi mempertahankan aqidah dan menyebarkan agama Islam ke seluruh pelusuk dunia, kini tugas kita untuk mempertahankan apa yg telah mereka perjuangan...

dan, utk mengembalikan kegemilangan Islam, ia bermula dgn diri kita...jgn lengah2kan dan sia2kan masa dan peluang yg diberikan...selagi nyawa di kandung badan..
ya Allah, berikanlah kami kesudahan yg baik...Amin....

Salam Ma'al Hijrah...=)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Hidup hanya untuk Dia"...